Dubbla nomineringar till Guldnyckeln 2016

Vi är stolta över att våra två inskickade bidrag tillsammans med Statoil Fuel & Retial har nominerats till guldnyckeln 2016.

Relevansteorin

I kategorin analys och resultats tävlar vi med: Relevansteorin

Alla förstår nog att segmenterade erbjudanden är bättre än att ge samma erbjudande till alla – men hur mycket bättre är det egentligen? Vi har tillsammans med Statoil förändrat kommunikationen till kunder inom Statoil EXTRA-programmet. Efter att ha mätt den ekonomiska effekten, frågat kunderna och studerat den interna processen under en begränsad testperiod, vet vi att det fungerar. Vi kallar det för att ha bevisat relevansteorin en gång för alla!

I kategorin kundlojalitet tävlar vi med: Statoil EXTRA; Going the EXTRA mile.

Bensinstationsmarknaden kännetecknas av stenhård konkurrens då produkten i grunden är homogen och de flesta kunderna ser det som en lågengagemangsprodukt. Statoil ville lansera ett lojalitetsprogram som skulle engagera kunderna, serva varje kund på ett unikt sätt, differentiera Statoils varumärke och erbjudande mot kund, och dessutom göra kunddata tillgängligt på bred front i organisationen. Vi startade en resa mot lojalitet och kundinsikt, med att successivt bygga upp grundstenarna i ett lojalitetsprogram, för att i förlängningen addera alltmer avancerade byggklossar på vägen mot en personlig och intressant kundbearbetning. Från 2013-2015 har vi lanserat Statoil EXTRA på 6 marknader, fått ett enormt genomslag i kundupptag, byggt spännande lösningar kring relevans samt skapat en väsentlig merförsäljning och marginaltillskott. Men det vi är mest stolta över är engagemanget hos stationspersonalen och hur EXTRA blivit en viktig del i dialogen mellan kunder och personal – i varje kundmöte.

Share

Archive

November 1, 2019

Kaplan Stockholm news!

We have moved to a brand new office at Rådmansgatan 42 that we will share with our new friends at Accenture Interactive. You are welcome to stop by anytime. Either you want a cup of coffee or a

May 28, 2019

The CMO of the future

The new CMO; What is required of the marketing departments of the future?  How do you as a CMO maneuver in the new type of marketing landscape? When marketing becomes more digital, data-driven an

Adobe Experience Forum - Mikael
April 9, 2019

Create kick-ass customer experiences!

Earlier this week, Mikael Johansson Director of Analytics & AI at Kaplan, spoke at Adobe Experience Forum. During the presentation he emphasized the importance of data driven decision making,

December 21, 2018

Kaplan goes Vegas

Right before Christmas, Kaplan joined the Adobe World Wide Sales Conference 2019 in Las Vegas. As usual, Adobe presented a lot of news and development, this year mainly focusing on the latest acquisit