Dubbla nomineringar till Guldnyckeln 2016

Vi är stolta över att våra två inskickade bidrag tillsammans med Statoil Fuel & Retial har nominerats till guldnyckeln 2016.

Relevansteorin

I kategorin analys och resultats tävlar vi med: Relevansteorin

Alla förstår nog att segmenterade erbjudanden är bättre än att ge samma erbjudande till alla – men hur mycket bättre är det egentligen? Vi har tillsammans med Statoil förändrat kommunikationen till kunder inom Statoil EXTRA-programmet. Efter att ha mätt den ekonomiska effekten, frågat kunderna och studerat den interna processen under en begränsad testperiod, vet vi att det fungerar. Vi kallar det för att ha bevisat relevansteorin en gång för alla!

I kategorin kundlojalitet tävlar vi med: Statoil EXTRA; Going the EXTRA mile.

Bensinstationsmarknaden kännetecknas av stenhård konkurrens då produkten i grunden är homogen och de flesta kunderna ser det som en lågengagemangsprodukt. Statoil ville lansera ett lojalitetsprogram som skulle engagera kunderna, serva varje kund på ett unikt sätt, differentiera Statoils varumärke och erbjudande mot kund, och dessutom göra kunddata tillgängligt på bred front i organisationen. Vi startade en resa mot lojalitet och kundinsikt, med att successivt bygga upp grundstenarna i ett lojalitetsprogram, för att i förlängningen addera alltmer avancerade byggklossar på vägen mot en personlig och intressant kundbearbetning. Från 2013-2015 har vi lanserat Statoil EXTRA på 6 marknader, fått ett enormt genomslag i kundupptag, byggt spännande lösningar kring relevans samt skapat en väsentlig merförsäljning och marginaltillskott. Men det vi är mest stolta över är engagemanget hos stationspersonalen och hur EXTRA blivit en viktig del i dialogen mellan kunder och personal – i varje kundmöte.

Share

Archive

Kapan joins Accenture Interactive
November 12, 2018

Kaplan joins forces with Accenture Interactive

Kaplan is excited to share the next chapter in our journey. We are joining forces with Accenture Interactive who share our passion in creating the greatest customer experiences. https://kaplan.

Slide and Adobe price
May 3, 2018

Nordics Experience Cloud Partner 2018

Kaplan has been awarded ”Adobe Partner in the Nordic countries 2018” at the Adobe Summit Partner Gala in London. This is an incredible achievement as the competition we are facing comes from both

Svenska Spel logo on computer
February 9, 2018

Kaplan ska hjälpa Svenska Spel med datadriven marknadsföring

”Kaplan ska hjälpa Svenska Spel med datadriven marknadsföring” Ur Resume, Publicerat den 8 februari 2018 Efter en upphandling väljer Svenska Spel customer management-firman Kaplan för att

Linda Hellström
October 17, 2017

Datadriven marknadsföring och personalisering ger Kaplan strategisk roll

Linda Hellström, Managing Partner, om hur datadriven marknadsföring vinner mark samt Kaplans allt mer strategiska roll i personalisering av marknadskommunikation. https://kaplan.se/wp-content